1. Wsparcie finansowe dla polskich organizacji pozarządowych w programach Interreg
Udzielamy wsparcia finansowego:
- polskim beneficjentom programów Interreg 2021-2027:
- którzy realizują projekty inne niż fundusz małych projektów (FMP), którzy są organizacjami pozarządowymi*, stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego oraz europejskimi ugrupowaniami współpracy terytorialnej,
- ostatecznym odbiorcom funduszu małych projektów (FMP)**,
- polskim beneficjentom FMP w programach Interreg 2021-2027, którymi Polska nie zarządza.
Pomoc dotyczy tych podmiotów, które zgłaszają problemy z płynnością finansową przy realizacji przedsięwzięć i mają potrzebę zaliczkowania.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego dysponuje środkami pozostałymi po rozliczeniu perspektywy finansowej 2007-2013.
Wsparcie finansowe polega na przekazaniu środków (w EUR) na pokrycie wydatków kwalifikowalnych w projektach, w części, która odpowiada przyznanemu w projekcie dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
- Wysokość udzielonego wsparcia jest ustalana jako procent kwoty dofinansowania z EFRR zaplanowanego przez beneficjenta
- Wsparcie ma formę zwrotną, tj. po uzyskaniu refundacji z EFRR w projekcie Interreg, beneficjent zwraca pozyskane wsparcie, dzięki temu środki zwalniane są dla kolejnego beneficjenta
- Środki przekazane na wsparcie nie są oprocentowane i stanowią pomoc de minimis.
- Wnioski o przyznanie wsparcia finansowego podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, należy składać elektronicznie na adres Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej:
Adres e-mail: wsparcie.Interreg@mfipr.gov.pl
Decyduje kolejność wpływu wniosków.
Osoby do kontaktu:
- Milena Wałkuska, tel. 22 273 82 97
- Paulina Werelich, tel. 22 273 81 77
Schemat wsparcia
- Przekazanie wsparcia finansowego przez MFiPR na poniesienie wydatków dla polskiego beneficjenta
- Wniosek o refundację z EFRR z wydatkami polskiego beneficjenta, na które zostało przekazane wsparcie finansowe.
- Wniosek o refundację z EFRR złożony w ramach projektu
- Refundacja wydatków na rzecz projektu z EFRR
- Refundacja wydatków na rzecz polskiego beneficjenta z EFRR
- Zwrot wsparcia finansowego przez polskiego beneficjenta na rachunek MFiPR
Materiały:
- Zasady wsparcia finansowego (PDF 207 KB)
- Wzór wniosku o przyznanie wsparcia finansowego (PDF 532 KB)
- Harmonogram finansowej realizacji projektu (PDF 513 KB)
- Wzór umowy o przyznanie wsparcia finansowego (PDF 529 KB)
* zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
** zgodnie z art. 2 pkt 18 rozporządzenia (UE) 2021/1060
2. Współfinansowanie części wkładu własnego z rezerwy celowej budżetu państwa w programach Interreg 2021-2027
Zasady przyznawania i uruchamiania środków rezerwy celowej w programach Interreg 2021-2027 określa część szczegółowa B punkt III Procedury uruchamiania oraz przyznawania zapewnienia finansowania lub dofinansowania przedsięwzięcia ze środków rezerwy celowej budżetu państwa i budżetu środków europejskich dla programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, a także rozliczeń programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków z części 83, poz. 8, 98, 99.
Więcej na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Kto i w jakiej wysokości może wnioskować?
Wniosek na pokrycie wkładu własnego ze środków budżetu państwa mogą złożyć:
- polskie organizacje pozarządowe*, euroregiony i zarejestrowane w Polsce europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT), które realizują małe projekty:
- w wysokości do 10% wydatków kwalifikowalnych w programach Interreg Południowy Bałtyk, Interreg Polska-Litwa, Interreg Polska-Słowacja, Interreg Meklemburgia/Pomorze Przednie/Brandenburgia-Polska, Interreg Brandenburgia-Polska, Interreg Polska-Saksonia, Interreg Czechy-Polska oraz
- w wysokości 5% wydatków kwalifikowalnych w programie Interreg Polska-Ukraina;
- polscy partnerzy, którzy realizują projekty w międzynarodowych partnerstwach - w wysokości do 15% wydatków kwalifikowalnych w programach Interreg Region Morza Bałtyckiego, Interreg Europa i Interreg Europa Środkowa.
*Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Uwaga:
Partnerzy, którzy otrzymują w projektach 80% dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jako pomoc publiczną na mocy art. 20 GBER*, nie mogą otrzymać żadnego dodatkowego współfinansowania publicznego do swoich budżetów. Więcej informacji na temat pomocy publicznej można znaleźć w podręcznikach poszczególnych programów Interreg.
*Rozporządzenie komisji (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 2021/1237
Jak wnioskować o dofinansowanie wkładu własnego?
- Organizacje pozarządowe*, euroregiony, EUWT zarejestrowane w Polsce, które realizują małe projekty w programach: Interreg Południowy Bałtyk i Interreg Polska-Litwa, a także polscy partnerzy programów Interreg Region Morza Bałtyckiego, Interreg Europa i Interreg Europa Środkowa - wypełniają Wniosek o uruchomienie rezerwy celowej budżetu państwa wraz z uzasadnieniem (załącznik 1A do Procedury) i przekazują do dysponenta części budżetowej (właściwy terytorialnie wojewoda/nadzorujący minister).
- Organizacje pozarządowe*, euroregiony i EUWT zarejestrowane w Polsce, które realizują małe projekty w programach: Interreg Polska-Słowacja, Interreg Meklemburgia/Pomorze Przednie/Brandenburgia-Polska, Interreg Brandenburgia-Polska, Interreg Polska-Saksonia, Interreg Czechy-Polska i w programie Interreg Polska-Ukraina - składają wniosek za pośrednictwem polskiego beneficjenta funduszu małych projektów, tj. euroregionu/EUWT.
*Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Kiedy wnioskować?
O środki rezerwy celowej można wnioskować od razu po zatwierdzeniu przez uprawnioną instytucję wniosku o płatność lub w dowolnym momencie rozliczenia projektu (w tym – po całkowitym rozliczeniu projektu przez program).
Jakie dokumenty dołączyć do wniosku?
Wzór Wniosku o uruchomienie rezerwy celowej budżetu państwa (załącznik 1A do Procedury) służy różnym programom unijnym i różnorodnym projektom. Niektóre punkty mogą więc nie dotyczyć danego wnioskodawcy.
Do wniosku dołącza się m.in.:
- umowę na realizację projektu,
- dokument, który potwierdza kwalifikowalność poniesionych wydatków polskiego partnera, wystawiony przez uprawniony do tego podmiot,
- dokument, który poświadcza zastosowanie właściwego kursu do przeliczenia EUR na PLN.
Osoba do kontaktu:
Krzysztof Tomczyk, e-mail: Krzysztof.Tomczyk@mfipr.gov.pl
Przykład wypełnienia wniosków (DOCX 164 KB)